DBA-wetgeving

DBA-wetgeving

Wat is de Wet DBA?

De Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) is een Nederlandse wet die sinds 2016 van kracht is.
Het doel is om onderscheid te maken tussen:

  • Echte zelfstandige opdrachtnemers (freelancers / zzp’ers), en
  • Schijnzelfstandigen, die in de praktijk als werknemers functioneren.

De wet vervangt de oude VAR-verklaring en heeft als doel schijnzelfstandigheid te voorkomen en te zorgen dat belastingen en sociale premies correct worden betaald.

Huidige situatie (2025 en verder)

  • Vanaf 1 januari 2025: de Belastingdienst is begonnen met het actief handhaven van de DBA.
  • Vanaf 2026: worden boetes en naheffingen daadwerkelijk opgelegd bij overtredingen.

Waarom DBA-compliance belangrijk is

Het niet naleven van de DBA kan leiden tot:

  • Terugvordering van loonheffingen en sociale premies met terugwerkende kracht
  • Boetes en juridische sancties
  • Aantasting van reputatie bij Belastingdienst, opdrachtgevers en opdrachtnemers

Een correcte naleving beschermt alle partijen — zowel opdrachtgever, opdrachtnemer als intermediair.

Uitdagingen bij DBA-naleving

De DBA-wetgeving is complex en bevat veel grijze gebieden:

  • Er is geen enkele doorslaggevende factor; de beoordeling gebeurt op basis van een totaalbeeld van de arbeidsrelatie.
  • Beoordelingsfactoren zijn o.a. gezagsverhouding, vrijheid van uitvoering, ondernemersrisico en vervangbaarheid.
  • Er is weinig eenduidige jurisprudentie, waardoor interpretatie vaak afhangt van de specifieke situatie.

Hoe PetroMGroup helpt met DBA-compliance

PetromGroup biedt een gestructureerde en juridisch onderbouwde aanpak om schijnzelfstandigheid te voorkomen en compliance te waarborgen:

  1. Gebruik van goedgekeurde modelovereenkomsten (door de Belastingdienst erkend).
  2. Dubbele beoordelingsformulieren (DBA-vragenlijst/Welkom bij de vragenlijst beoordeling arbeidsrelatie – Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid): ingevuld door zowel klant als freelancer om de aard van de relatie vast te stellen.
  3. Juridische beoordeling door experts;
  4. Up-to-date kennis van de wetgeving – voortdurende monitoring van wijzigingen en interpretaties.
  5. Proactief risicobeheer – potentiële problemen worden vroegtijdig gesignaleerd en aangepakt.