DBA-wetgeving
DBA-wetgeving
Wat is de Wet DBA?
De Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) is een Nederlandse wet die sinds 2016 van kracht is.
Het doel is om onderscheid te maken tussen:
- Echte zelfstandige opdrachtnemers (freelancers / zzp’ers), en
- Schijnzelfstandigen, die in de praktijk als werknemers functioneren.
De wet vervangt de oude VAR-verklaring en heeft als doel schijnzelfstandigheid te voorkomen en te zorgen dat belastingen en sociale premies correct worden betaald.
Huidige situatie (2025 en verder)
- Vanaf 1 januari 2025: de Belastingdienst is begonnen met het actief handhaven van de DBA.
- Vanaf 2026: worden boetes en naheffingen daadwerkelijk opgelegd bij overtredingen.
Waarom DBA-compliance belangrijk is
Het niet naleven van de DBA kan leiden tot:
- Terugvordering van loonheffingen en sociale premies met terugwerkende kracht
- Boetes en juridische sancties
- Aantasting van reputatie bij Belastingdienst, opdrachtgevers en opdrachtnemers
Een correcte naleving beschermt alle partijen — zowel opdrachtgever, opdrachtnemer als intermediair.
Uitdagingen bij DBA-naleving
De DBA-wetgeving is complex en bevat veel grijze gebieden:
- Er is geen enkele doorslaggevende factor; de beoordeling gebeurt op basis van een totaalbeeld van de arbeidsrelatie.
- Beoordelingsfactoren zijn o.a. gezagsverhouding, vrijheid van uitvoering, ondernemersrisico en vervangbaarheid.
- Er is weinig eenduidige jurisprudentie, waardoor interpretatie vaak afhangt van de specifieke situatie.
Hoe PetroMGroup helpt met DBA-compliance
PetromGroup biedt een gestructureerde en juridisch onderbouwde aanpak om schijnzelfstandigheid te voorkomen en compliance te waarborgen:
- Gebruik van goedgekeurde modelovereenkomsten (door de Belastingdienst erkend).
- Dubbele beoordelingsformulieren (DBA-vragenlijst/Welkom bij de vragenlijst beoordeling arbeidsrelatie – Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid): ingevuld door zowel klant als freelancer om de aard van de relatie vast te stellen.
- Juridische beoordeling door experts;
- Up-to-date kennis van de wetgeving – voortdurende monitoring van wijzigingen en interpretaties.
- Proactief risicobeheer – potentiële problemen worden vroegtijdig gesignaleerd en aangepakt.





